Week 1

12 februari 2020 - Paramaribo, Suriname

Ik vertrok op papa’s verjaardag en vandaag is het een week later de verjaardag van mijn moeder. Wat sneu voor ze he haha. Maar het eerste weekje zit er op. Dat voelt eigenlijk heel gek want normaal ben je een week op Kreta en dan is het voorbij en nu blijf ik nog weet ik hoeveel weken hier.
Het is erg fijn hier en ik ben best lui, of goed ingeburgerd zou je kunnen zeggen dus veel zin om te schrijven had ik nog niet😊Maar ik zal verslag doen over de eerste week. Verder ben ik geen spelling talent, dus als je een taal-nerd bent lees je maar lekker het verslag van een ander, tips worden niet gewaardeerd :D

Aankomst
Het was nog 1,5 uur rijden vanaf het vliegveld naar Paramaribo toe. We hadden een taxi geregeld via de huiseigenaar dus onze namen stonden netjes op een bord. Bij aankomst op de airport word er al behoorlijk naar je ge pssstttt en “heee meisje”maar dat hoort der gewoon bij hier blijkt. De taxi rit was prachtig door stukjes jungle je zag hoe mensen wonen die dus niet in de stad wonen en een feest van herkenning qua planten. Ik merkte direct dat ik door alle papayabomen, palmen en het warme plak weer ik Mauritius ook echt wel mis. Het voelt raar dat het de zelfde sfeer is maar ik ben daar niet.
Bij aankomst bij het huisje stond er een Surinaamse mevrouw op ons te wachten. Het is zo’n net  huisje. We hebben allebei een ruime slaapkamer en een eigen badkamer en eigen toilet. Verder is er een keuken, klein maar prima en een grote woonruimte met een eethoek en een zithoek. Het balkon zit aan de straat kant aan de Kwattaweg. En dat is echt een mega drukke weg. Waren de ouders maar zoals in Nederland want dit is echt een drama. Elke scooter klinkt als of hij om de hoek gaat ontploffen, misschien doen ze dat ook wel allemaal:p. Verder heeft de helft van de auto’s een boombox of een muziek installatie van de lokale discotheek op de achterbank. Wat een lawaai en dat de hele dag. Terwijl ik dit typ staat er weer zo’n gekkie met dit keen Tango muziek stil voor het stoplicht. Het is eigenlijk wel allemaal leuke muziek.
Verder is er een washok op het terreintje en daar staat een picknick bank voor waar we af en toe zitten. Wij wonen op een terrein van zand tussen de barbershop en een fotoshop in. Er staan drie gebouwtjes die voor de lange termijn of voor vakantie verhuurd worden.

Eerste weekend
Het eerste weekend hadden we een Meet en Greet voor Nederlandser. Dat koste 20 euro dan ging je met allemaal bussen 2 uur rijden de natuur in tot je ergens  bij een strand waar huisjes verhuurd werden ging bbqen. Dat was een prima dag maar ik ben zo blij dat ik niet meer tussen de studenten woon. Man man man wat een kut gesprekken heb ik aan moeten horen van de meisjes die achter mij in de bus zaten. Als ik met dit soort meisjes 18 weken moest samen wonen in een mini hokje waren er vast momenten geweest dat ik moordneigingen krijg. Nu heb ik die snel zoals sommige weten :D Ij hou het netjes want je weet maar nooit wie dit allemaal mee leest natuurlijk.
Het water was vies trouwens. Iedereen zeg t ”ooh ga je naar Suriname, lekker zwemmen!”. Dat zal ik even uit leggen, das dus niet het geval. Het is allemaal bruin hier en de rivier heet niet voor niets de cola kreek. Dus ik dacht in Nederland dat het wel een tijdje zou duren voordat ik dat bruine water in ging, maar zodra wij der waren heb ik toch maar een plons genomen. Verkoelend is het zeker maar kopje onder ga ik niet.
Op de heen weg trouwens een kolibri gezien en een toekan, super leuk. Verder een hagedis en er is al twee keer een vleermuis in huis geweest. Die flipt hem dan keihard in de badkamer als je de lamp aan doet. En dan hoop je dat die weg is tegen de tijd dat je daar moet zijn.
Wel twee leuke studenten ontmoet Tjeu en Christiaan. Die zijn bij ons wezen eten gister. Uiteindelijk is het natuurlijk mooi dat je wat contact maakt met andere studenten. Er waren 160, en der zaten dus zelfs twee vriendelijke tussen.

Stage:
Eerste twee dagen gehad. Ik heb inmiddels geen zin meer in typen dus ik hou het kort. Het is een prive school maar het ziet er echt wel aftandse uit dan in nederland. Ik heb groep 5-6 met 20 kinderen. Het zijn voornamelijk kinderen met een hindoe achtergrond en 2 creoolse. Ze zien er lief uit en zijn goed afgericht en spreken me aan met twee woorden en altijd mevrouw…Dat is een stuk chiller dan die terror kinderen in Nederland. Dat word er hier uitgeslagen denk ik haha.
Ze hebben allemaal wel moeilijke namen hier voor mij. Ngenie, brooklynn, kingston, gjermeny ofzo haha. Maar ik ken ze uit mijn hoofd inmiddels.

Later vertel ik mee nu eerst onder de douche <3

1. Wilma:
    12 februari 2020
    Leuk Niesje! Dikke knuffel van mij. Maak er een leuke tijd van! Maar dat komt vast goed!
  2. Simone:
    Hey Niesje, wens je een fijne tijd. Ga je volgen 😘
  3. Kina Faber:
    Fijne tijd in Suriname Niesje
  4. Olaf:
    13 februari 2020
    Ha Niesje, mooi dat je meteen onder gedompeld wordt in de Surinaamse sfeer. Have fun!
  5. Vera Klos:
    14 februari 2020
    Go with the flow Niesje! Dus lekker lui in een hangmat 🏝🌴😃🍻 Proost!